----- باشگاه هوانوردی آسمان مینودشت ---- پاراگلایدر - پاراموتور ----
آموزش و اطلاع رسانی پرواز با پاراگلایدر - پاراموتور و برگزاری جشنواره ها و مسابقات کشوری و بین المللی در مینودشت استان گلستان
درباره وبلاگ


آموزش و اطلاع رسانی پرواز در مینودشت و انجام فستیوال و جشنواره ها و مسابقات بین المللی و سراسری پاراگلایدر در مینودشت
مرجعی کامل از اخبار - اطلاعات و مقالات روز پاراگلایدر و پاراموتور

مدیر وبلاگ : محمد قره جانلو
یکشنبه 20 مرداد 1387 :: نویسنده : محمد قره جانلو

با سلام خدمت تمامی دوستان عزیز و علاقه مندان به پرواز

در حالی که هنوز چند روزی از درج خبر حوادث پروازی دوستانمان در چند ماه اخیر نگذشته بود. در ظهر یک روز گرم و در مرتع روستای آق قمیش واقع در کیلومتر ۲۵ جاده مینودشت به مشهد تعدادی از هنرجویان پاراگلایدر شهرستان کردکوی به همراه مربی خود آقای زاهدپور و همچنین تعدادی از هنرجویان کمیته ورزشهای هوایی مینودشت بهمراه مربی خود  آقای احمدی دور هم جمع شده و اقدام به تمرین در این منطقه زیبا میکنند. بنا به اظهارات حاضرین در محل حدود ظهر باد شدیدی با گاستی زیاد شکل گرفت که آقای احمدی بهمراه هنرجویان خود تصمیم به بازگشت می گیرند و در حین آماده شدن برای بازگشت متوجه باز شدن یک بال جین در دامنه کوه می شوند که پس از چند دقیقه آقای نصرت منوچهری اقدام به تیک آف می نماید. به گفته حاضرین پس از تیک آف نامبرده که با چندین مرحله تکرار و عدم موفقیت همراه بوده. بالاخره از زمین بلند شده و در حالی که هنوز چند متری ارتفاع نگرفته بود با یک جمع شدگی کوچک در بال اقدام به چرخش رو به کوه مینماید که پس از برخورد دچار شکستگی از چند ناحیه می شود که بلافاصله توسط اورژانس به بیمارستان گنبدکاووس منتقل شده و مورد عمل جراحی قرار میگیرد. ولی پس از گذشت ساعتی از اتمام عمل و انتقال وی به بخش دچار ایست قلبی شده و دار فانی را وداع می کند. روحش شاد و یادش گرامی باد.

نکته قابل بحث در این سانحه صحبتهایی است که از گوشه و کنار در خصوص سوانح این چنینی شنیده می شود.  برخلاف اظهارات درج شده در روزنامه کیهان ۸/۵/۸۷ مرحوم نصرت منوچهری نه مربی پاراگلایدر بودند و نه سابقه پرواز بین المللی داشتند و نه هنرجویی آموزش داده بودند. بلکه صرفا خود یک هنرجوی دوره مقدماتی بودند که به تازگی گواهینامه خود را از انجمن ورزشهای هوایی دریافت نموده بود و با بال جدیدش اقدام به پرواز می نمود.

حال این سوال مطرح است که چطور آقای منوچهری بدون اطلاع مربی خود اقدام به پرواز نمود آنهم  در سایتی که مربی حضور داشته و شرایط نامناسب را نیز مشاهده می نموده است. و سئوال دیگر اینکه فرد مذبور چطور می توانسته بدون اطلاع مربی خود ۱۶۰ کیلومتر فاصله شهر خود تا این محل را طی کند و بطور اتفاقی در این محل حاضر شود و بدون اجازه مربی اقدام به تیک آف کند...!!!؟؟؟

شاید بپرسید چرا این مطالب را ذکر نمودیم...!؟

تا کنون در سایتهای بسیاری اقدام به پرواز نموده ایم و همواره شاهد برخی هماهنگی ها در سایتهای پروازی و گاهاً برخی نا هماهنگی ها در برخی سایتها شده ایم.

چه کسی مسئول تامین امنیت و تشخصی پرواز در سایتهای پروازیست؟

چطور می توان بدون اینکه به اینوری ها یا آنوری ها بر نخورد مرجعی برای تشخیص صحیح شرایط انتخاب کرد؟

تا کی باید منتظر و شاهد بروز اینچنین سوانحی باشیم؟

آیا بهتری نیست تمامی مربیان به هنرجویان خود آموزش دهند ضمن احترام به دیگر مربیان حاضر در سایتها در صورتی که شرایط توسط مربیان و خلبانان با سابقه مناسب تشیخص داده نمیشود اقدام به پرواز ننمایند تا از بروز چنین سوانحی جلوگیری گردد؟

 

با آرزوی سلامت و سالی همراه با موفقیت

محمد قره جانلو





نوع مطلب : بررسی سوانح پروازی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

چهارشنبه 22 خرداد 1398 06:00 ب.ظ

Nice post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon on a daily basis. It's always interesting to read content from other authors and use a little something from their web sites.
شنبه 25 شهریور 1396 05:07 ب.ظ
Having read this I believed it was really enlightening.
I appreciate you finding the time and energy to put this informative article together.
I once again find myself spending way too much time
both reading and commenting. But so what, it was still worthwhile!
سه شنبه 17 مرداد 1396 07:57 ق.ظ
I do consider all of the concepts you have offered in your
post. They are very convincing and can certainly work.
Nonetheless, the posts are too short for starters.
Could you please lengthen them a bit from next time? Thanks for
the post.
پنجشنبه 28 مهر 1390 10:32 ب.ظ
سلام.خسته نباشین/در مورد پرواز اقای منوچهری من اونجا بودم/مربی که اقای زاهد پور باشند چند باری تذکر داد ولی چون ایشان جدا از ما امده بودن به تذکر مربی گوش ندادن و به کار خودشان مشغول شدن/ایشون بغل به باد بلند شدن /اونم باد تندی بود/که دچار تاک در سمت چپ بال شده و نتونست خوب عمل رکاوری رو انجام دهد/و با شدت به دامنه خورد /دقیقا جلوی چشمشمه/فقط انو میدونم اقای زاهد پور اینجا مقصر نبود/
محمد قره جانلوسلام سعید جان و متشکر از توضیحاتی که دادی، بنده به نقل از دوستانی که حضور داشتند مطلع شدم و شنیدم که ایشان با توجه به باد زیاد و در شرایطی که خلبانان محلی ما تذکر داده بودند که باد زیاد و گاستی دارد، ایشان اقدام به پرواز نمودند! ولی در خصوص آقای زاهدپور بنده بارها شاهد بوده ام آموزشهای ایشان را و همه میدانیم که حتی کنترل بال و چک کاناپی کردن درست را به هنرجویان خود آموزش نداده و اغلب شاهد بوده ام که هنرجویان ایشان با چندین بار زمین خوردن در شیب های تندهمچون نظامیان مجبور به یادگیری میشدند که نشان از روش آموزشی نادرست ایشان داشت
یکشنبه 20 مرداد 1387 03:08 ق.ظ
خسته نیاشید
مطلب بسار روان و خوبی نوشتید.امیدواریم دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.
موفق باشید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :