تبلیغات
----- باشگاه هوانوردی آسمان مینودشت ---- پاراگلایدر - پاراموتور ---- - سانحه سقوط بر روی کابل فشار قوی در سایت شهران
 
----- باشگاه هوانوردی آسمان مینودشت ---- پاراگلایدر - پاراموتور ----
آموزش و اطلاع رسانی پرواز با پاراگلایدر - پاراموتور و برگزاری جشنواره ها و مسابقات کشوری و بین المللی در مینودشت استان گلستان
درباره وبلاگ


آموزش و اطلاع رسانی پرواز در مینودشت و انجام فستیوال و جشنواره ها و مسابقات بین المللی و سراسری پاراگلایدر در مینودشت
مرجعی کامل از اخبار - اطلاعات و مقالات روز پاراگلایدر و پاراموتور

مدیر وبلاگ : محمد قره جانلو

فردی كه هنگام فرود، چتر پاراگلایدرش به یكی از كابلهای فشار قوی برق نزدیك دكل درمنطقه شهران گیر كرده بود با تلاش نیروهای نجات ویژه و نیروهای پشتیبانی اتش نشانی نجات یافت.
به گزارش روابط عمومی آتش نشانی تهران، در این حادثه كه دیشب مورخ 8/9/86 رخ داد چتر باز در ارتفاع 60 متری از سطح زمین معلق مانده بود كه با حضور نیروهای نجات اتش نشانی از مرگ نجات یافت.
نیروهای اورژانس هم در محل حضور داشتند.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تهران گفت: در ارتفاعات تهران و هر نقطه دیگری كه موانعی همچون دكل های فشار قوی برق وجود داشته باشد برای عملیات چتر بازی و پاراگلایدر مناسب نیست.
محمد بیات افزود : این عملیات با توجه به شرایط وزش شدید باد ، تاریكی هوا ، وجود كابلهای فشار قوی برق و ارتفاع 60 متری كم نظیر است كه با تخصص لازم نیروهای ویژه نجات آتش نشانی فرد گرفتار شده از مرگ حتمی نجات پیدا كرد.


ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی تهران ساعت 16 و 20 دقیقه عصر روز گذشته تماس تلفنی را دریافت كرد كه موضوع حادثه در نوع خود عجیب، ولی واقعی بود.

به گزارش سازمان آتش ‌نشانی تهران، ماجرا از این قرار بود: یكی از چتربازان آموزش‌دیده بخش خصوصی هنگام فرود، چترش به یكی از كابل‌های فشار قوی برق نزدیك دكل گیر كرده و در ارتفاع 60 متری از سطح زمین معلق مانده بود.

بلافاصله نیروهای نجات ویژه و نیروهای پشتیبانی به محل حادثه اعزام شدند. در پنج دقیقه، یك فاصله تقریباً دشوار برای خودروها طی شد و پس از عبور از ارتفاعات خاكی، عوامل نجات آتش‌نشانی به زیر دكل رسیدند.

با بررسی‌هایی كه به عمل آمد، از طریق بی‌سیم به ستاد فرماندهی اعلام شد كه نیاز فوری به حضور كارشناسان اداره برق و در صورت لزوم قطع جریان الكتریسیته وجود دارد تا عملیات امداد رسانی كه یكی از سخت‌ترین شیوه‌های نجات خواهد بود، آغاز شود.

«حسین» 22 ساله (چترباز گرفتار شده) در وضعیت خطرناكی قرار گرفته بود، اما با روحیه خوبی كه داشت، شرایط خود را هر چند دقیقه با بی‌سیم همراهش اعلام می‌كرد. نیروهای آتش‌نشانی نیز همچنان منتظر عوامل برق بودند.

حدود یك ساعت از اتفاق گذشته بود. باتری بی‌سیم «حسین» هم تمام شد و از روشنایی آسمان نیز خبری نبود. وضعیت با سرد شدن هوا هر لحظه برای چترباز معلق مانده در آسمان سخت‌تر می‌شد. نیروهای نجات، كارگاه صعود به دكل را آماده و طناب‌های ویژه را قلاب‌بندی كردند. حضور مسوولان و مدیران فنی آتش‌نشانی از حساس شدن لحظه به لحظه عملیات خبر می‌داد. «مهدی اردوخانی» كه استاد «حسین» بود، هر لحظه با شاگرد خود صحبت می‌كرد تا از وضعیت روحی او باخبر شوند.

نیروهای پشتیبانی آتش‌نشانی، كار نورپردازی منطقه را با استفاده از موتور برق و امكانات خودروهای سنگین با دقت لازم انجام دادند، به گونه‌ای كه نور مستقیم موجب آزار چترباز نیز نشود.

سرانجام چند تن از اداره برق در محل حاضر شدند و با ایمن‌سازی دكل و كابل‌های متصل به آن، كار اصلی نجات آغاز شد.

«اصغر عبادی‌» فرد با تجربه نجات آتش‌نشانی به اتفاق همكارانش، طناب‌های ویژه و با قدرت را به «حمید رضا بابایی»، نجاتگر جوان آتش‌نشانی سپردند و او نیز با حمایت از محل كارگاه به سمت نوك دكل حمله خود را شروع كرد.

وی كمتر از چند دقیقه به محل مورد نظر رسید. بابایی حالا در افق «حسین» قرار گرفته بود و با او براحتی صحبت و تمامی نكات فنی را به او گوشزد می‌كرد. پدر و دوستان «حسین» هم با نگرانی نظاره‌گر عملیات بودند. قرقره مخصوص به سمت چترباز هدایت شد و او نیز قلابهای نجات را به دو طرف بدنش بست. آتش‌نشانان كه انتهای طناب را در دست داشتند، او را به سمت دكل كشیدند، اما چتر «حسین» به دلیل وزش شدید باد ناگهان به قرقره پیچید و مانع حركت چترباز شد. نجاتگران آتش‌نشانی در این لحظه شیوه نجات «حسین» را تغییر دادند و با رساندن كاتر برش به «حسین» اعلام كردند كه بندهای چتر را با خونسردی ببرد تا چتر از بدن او رها شود.

حدود سه ساعت از ابتدای حادثه گذشته بود و با این كه چترباز بیچاره احساس خستگی می‌كرد، اما با داشتن روحیه عالی هر لحظه در مبارزه با مرگ، تلاش خود را ادامه می‌داد.

چندین بند چتر باید بریده می‌شد تا كار انتقال او بخوبی انجام می‌گرفت. این عمل حدود 10 دقیقه طول كشید و آتش‌نشانان با در دست داشتن طناب اصلی و مدیریت فرماندهان، خود اوضاع را كاملاً در كنترل داشتند تا این كه آخرین بند چتر نیز بریده و تصمیم بر این شد تا چترباز معلق به صورت عمود به زمین منتقل شود.

لحظات پر از اضطراب بر اطرافیان و كسانی كه ناظر عملیات بودند، حاكم شده بود و همه برای «حسین» دعا می‌كردند تا به سلامت پاهایش به زمین برسد.

با ذكر چندین صلوات، آتش‌نشانان به آرامی و به طوری كه وزش شدید باد مانع انتقال نشود، طناب عمود را با دقت فنی شل كردند تا ارتفاعش كم شود.

دقایق پایانی عملیات بود. حدود 30 متر از نقطه حادثه كاسته شد. به نظر می‌رسید دیگر مشكلی برای نجات او باقی نمانده است. نیروهای اورژانس هم با حضور در محل آماده بودند تا به محض نجات «حسین»، اقدامات پزشكی را به انجام برسانند. پتو و كمكهای پزشكی هم در محل فرود آماده شد. حالا دیگر «حسین» به دو متری زمین رسیده بود.

حدود 200 تن از كسانی كه در محل حادثه حاضر شده بودند نیز با شكرگذاری و سجده به درگاه الهی و همچنین با تشویق آتش‌نشانان از نتیجه عملیات خوشحال شدند، به گونه‌ای كه "برق نجات" در چشمان تك‌تك آنان دیده می‌شد.

عوامل اورژانس، «حسین» را خیلی فوری در پتو پیچیده و داخل خودرو بردند. حال عمومی وی خیلی خوب بود، به گونه‌ای كه در مصاحبه‌ای كوتاه ضمن تشكر از كسانی كه او را نجات دادند، گفت: با این كه 4 ساعت بین زمین و هوا گرفتار شده بودم و مرگ را با همه وجودم حس كردم، اما از فردا باز هم به چتربازی خواهم پرداخت، اما نه در مكانی كه دكل‌های برق وجود داشته باشد.

محمد بیات، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران در این باره به خبرنگاران گفت: ارتفاعات تهران و هر نقطه دیگری كه موانعی همچون دكل‌های فشار قوی برق وجود داشته باشد، برای چتر و كایت بازی مناسب نسیت.

وی افزود: این عملیات با توجه به شرایط وزش شدید باد، تاریكی هوا، وجود كابل‌های فشار قوی برق و ارتفاع 60 متری در دنیا كم نظیر است كه با تخصص لازم نیروهای ویژه نجات آتش‌نشانی، فرد گرفتار شده از مرگ حتمی نجات پیدا كرد و به زندگی بازگشت.

حمید رضا بابایی و دیگر همكارانش نیز بعد از این عملیات موفقیت‌آمیز اظهار كردند كه نجات انسان‌ها اصلی‌ترین وظیفه آتش‌نشانان و نجاتگران است و با این كه یكی از سخت‌ترین علمیات نجات در دنیا را تجربه كردیم، به خاطر فرد نجات یافته از مرگ هم خوشحال هستیم و هم این كه همیشه در خدمت شهروندان خواهیم بود.


گزارش تهیه شده توسط سایت  www.aerospacetalk.ir





نوع مطلب : بررسی سوانح پروازی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 13 آبان 1396 06:05 ب.ظ
من همیشه برای مطالعه مقالات در مقالات خبری مورد استفاده قرار گرفتم، اما در حال حاضر، همانطور که هستم
از این رو کاربران اینترنت از این به بعد از شبکه برای مقالات استفاده می کنند
به وب
دوشنبه 1 خرداد 1396 10:54 ب.ظ
Right now it sounds like Wordpress is the preferred blogging platform out there right now.
(from what I've read) Is that what you're using on your blog?
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:37 ق.ظ
If you want to grow your familiarity just keep visiting this web site and be updated with the most recent gossip posted here.
چهارشنبه 28 آذر 1386 06:12 ق.ظ
سلام دوست عزیز آقا امیر:
درسته كه بارها در این ارتفاعات پرواز شده و بنده خودم در سایت شهران بارها پرواز نموده ام ولی هیچ وقت نمی شه این ریسك رو برای تمامی خلبانان داشت. بسیاری از خلبانان در شرایط سخت توان تصمیم گیری درست را ندارند و با یك تصمیم اشتباه و یا بی حركت ماندن خلبان یك سانحه را رقم می زنند. ضمنا محل فوق از قبل یك سایت پروازی بوده و اجرای طرحهایی این چنین كه باعث بهم خوردن امنیت پروازی در سایت می شود مستلزم گرفتن مجوز بوده كه متاسفانه این امر معمولا انجام نمی شود یا بدون در نظر گرفتن این نواحی و فعالیتهایی كه صورت می گیرد مجوز احداث تاسیسات صادر می شود.
چهارشنبه 28 آذر 1386 04:12 ق.ظ
salam , man hoodoode 2 sal tooye site parvazie shahran parvaz kardam ,to in modat hatta yebaram az faseleye kam taraz 50,60 metrie cable ha ham rad nashodam ,in yeki az mavarede nade too oon site parvazie , khoda behet rahm kard bache , moraghebe khdodet bash ,
سه شنبه 27 آذر 1386 05:12 ق.ظ
سلام دوست و پرنده عزیز خانم فرامرزی
اطلاعات بدست آمده در خصوص مكان تیك آف و فاصله پرنده تا كابلها نشاندهنده این است كه اولا كابلها تا محل لند فاصله زیادی دارند و صرفا بدلیل ارتفاع زیاد دكلها و قرار گرفتن آنها در دامنه ارتفاعات باعث عبور خلبان از نزدیكی كابلها و دكلها شده كه اكر خلبان نا آشنا به منطقه باشد و در دامنه های بالاتر چرخشهای بیشتری داشته باشد تا به محل لند نرسد
دوشنبه 26 آذر 1386 06:12 ق.ظ
استاد عزیز سلام. خسته نباشید. گزارشتونو خوندم. جالب و غم انگیز بود. . بیشتر درباره چگونه گی نجات این پرنده شرح داده شده ولی درباره این كه در چه شرایط جوی بوده و اینكه چی شده كه به طرف كابلهای فشار قوی اومده و اینكه كابلها قبل از محل لند بوده یا از محل لند خیلی فاصله داشته اشارهای نشده و اینكه ایا برای بالش مشكلی پیش اومد كه این اتفاق افتاد یا مشكل در تصمیم گیری خود پرنده بود؟؟؟؟؟؟
باتشكر فراوان از اقای محمد قره جانلو.
یکشنبه 11 آذر 1386 02:12 ق.ظ
salam
سلام وبلاگ زیبا و جالبی داری اگه می شه یک سر به وبلاگ من بزن منون می شم بای
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :