تبلیغات
----- باشگاه هوانوردی آسمان مینودشت ---- پاراگلایدر - پاراموتور ---- - آخرین اخبار از سانحه پاراگلایدر در شیراز
 
----- باشگاه هوانوردی آسمان مینودشت ---- پاراگلایدر - پاراموتور ----
آموزش و اطلاع رسانی پرواز با پاراگلایدر - پاراموتور و برگزاری جشنواره ها و مسابقات کشوری و بین المللی در مینودشت استان گلستان
درباره وبلاگ


آموزش و اطلاع رسانی پرواز در مینودشت و انجام فستیوال و جشنواره ها و مسابقات بین المللی و سراسری پاراگلایدر در مینودشت
مرجعی کامل از اخبار - اطلاعات و مقالات روز پاراگلایدر و پاراموتور

مدیر وبلاگ : محمد قره جانلو

با سلام و آرزوی پروازهایی بلند و بی خطر برای تمامی خلبانان عزیز میهنمان.

ماه گذشته , پیش از برگزاری دومین دوره مسابقات سراسری خلبانان پاراگلایدر متاسفانه شاهد سانحه ناگواری در شیراز بودیم. البته نوشتن از سوانح بسیار دشوار و غم انگیز است ولی پس از درج مطالب ضد و نقیض در خصوص خلبان و نحوه بروز سانحه در سایتهای مختلف و خبرگزاریها بر آن شدیم تا مطالبی را که به واقعیت نزدیکتر است از زبان خلبانان حاضر در محل حادثه به اطلاع عموم برسانیم.

تصویر سیده رقیه رضوی ارسال شده توسط پرنده های شیراز

خانم سیده رقیه رضوی متولد مرداد ماه 1360 که به تازگی فوق لیسانس خود را در رشته شیمی گرفته و حدود 6سال از شروع اولین پروازهایش می گذشت در یک روز پنجشنبه فوق العاده خوب برای یک تمرین پرواز فرامنطقه ای در سایت صدرا شیراز حاضر بود.

آن روز جهت باد از شمال و حدود 10 الی 15 کیلومتر بود و کمولوسهای زیبا آسمان منطقه را پر کرده بودند. که نشان از یک پرواز بلند و امکان ثبت یک رکورد جدید را نمایان می ساخت. آنروز قرار بود همگی پرنده های شیراز روی سایت حاضر شده و تمرین پرواز فرا منطقه ای نمایند.

به گفته آقای بهزاد نگهداری تنها فرد حاضر در سایت صدرا , خانم رضوی ساعت 15/12 صبح از سایت شمالی صدرا تیک آف نمود و سپس مطابق معمول برای ارتفاع گرفتن به سمت راست سایت رفته و در جستجوی ترمالی قوی نا امید شده و به سمت چپ و بالای خط الراس سایت می آید که پس از برخورد با یک توربولانس دچار تاک در بال چپ شد و همزمان پشت بیسیم صدای آقای نگهداری با کلمات "خونسرد باش" سعی در آرام کردن خلبان و منطقی شدن عکس العمل وی را داشت که احتمالا خلبان سعی در نگهداشتن بال راست در پرواز داشته که بدلیل فشار زیاد به ترمز سمت راست , این سمت نیز وارد استال شده و با حالت اسپین وارد چرخش می شود و پس از خارج شدن از این حالت که همراه با کم شدن شدید ارتفاع بوده , بال تسطیح شده و وارد شیرجه می شود تا ادامه پرواز صورت گیرد ولی بدلیل کم بودن ارتفاع متاسفانه در لحظه شیرجه کردن بال بصورت رو به کوه خلبان از ناحیه هر دو پا و پیشانی با زمین برخورد می کند.

بنا به اظهارات پزشکی قانونی , خلبان فوق دچار شکستگی ران چپ در رفتگی لگن شکستگی 2 مهره گردن و کبودی سمت چپ بدن شده ولی علت فوت شکستگی قسمت فوقانی پیشانی خلبان (بالاتر از محل رویش موی سر) و ضربه مغزی اعلام شده است.

شایان ذکر است خلبان فوق در حال آماده سازی خود برای شرکت در مسابقات کشوری بودند و بنا به اظهارات خلبانان محلی و برخی از اساتید, نامبرده یکی از برترین خلبانان زن ایران در رشته پاراگلایدر بودند.

بنا به اظهارات آقای آرش پناهی, پس از شنیدن خبر سقوط از کارکنان مخابرات حاضر در سایت پشت تلفن , وقتی ایشان بهمراه آقای اسدی به سایت شمالی خود را رساندند. شاهد بازگشت آمبولانس از بالای سایت بودند که پس از پرسو جو از خدمه آمبولانس متوجه از دست دادن یکی از بهترین هم پروازی های خود شدند.

سیده رقیه رضوی در سایت پروازی صدرا شیراز آخرین پرواز خود را با پرواز ابدی گره زد و جان به جان آفرین تقدیم کرد. روحش شاد یادش گرامی.

تصویری از سیده رقیه رضوی ارسال شده توسط پرنده های شیراز

باشگاه هوانوردی آسمان مینودشت این ضایعه غم انگیز را به خانواده آن مرحومه و خانواده پروازی ایران تسلیت گفته و آرزوی پروازهایی بدون سانحه برای تمامی عزیزان دارد.





نوع مطلب : بررسی سوانح پروازی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

یکشنبه 16 مهر 1396 08:17 ب.ظ
اطلاعات خوب خوشبختانه من وب سایت شما را با شانس (stumbleupon) کشف کردم.

من کتاب آن را برای بعد مشخص کرده ام!
یکشنبه 2 مهر 1396 09:24 ق.ظ
ممنون از وبلاگ خوبتون. به سایت ما هم حتما سر بزنید
پنجشنبه 23 شهریور 1396 10:09 ب.ظ
hello there and thank you for your info – I have certainly picked up something
new from right here. I did however expertise several technical issues using this web site, as I experienced to reload the
site a lot of times previous to I could get it to
load properly. I had been wondering if your web host is OK?
Not that I am complaining, but sluggish loading instances times will
very frequently affect your placement in google and could damage your high-quality score if advertising and marketing with Adwords.
Well I'm adding this RSS to my e-mail and could look out for much more of your respective
intriguing content. Make sure you update this again very soon.
یکشنبه 12 شهریور 1396 09:41 ب.ظ
Someone necessarily lend a hand to make critically articles I would state.

This is the first time I frequented your website page and up to now?
I amazed with the research you made to create this particular post
amazing. Great process!
یکشنبه 12 شهریور 1396 01:25 ق.ظ
سلام
یکشنبه 12 شهریور 1396 01:23 ق.ظ
باسلام اهل سمیرم هستم ودوست دارم غضو گروه پرواز بچه های شیراز شوم . با پارا گلایدر و پارا موتور می پرم.شنیدن وراهنماییهای دوستانی همچون استاد اسدی بسیار کمکم کرده .از وی متشکرم .ارزوی سلامتی براش ذارم .
یکشنبه 12 شهریور 1396 01:23 ق.ظ
باسلام اهل سمیرم هستم ودوست دارم غضو گروه پرواز بچه های شیراز شوم . با پارا گلایدر و پارا موتور می پرم.شنیدن وراهنماییهای دوستانی همچون استاد اسدی بسیار کمکم کرده .از وی متشکرم .ارزوی سلامتی براش ذارم .
دوشنبه 9 مرداد 1396 08:41 ب.ظ
Hello, I enjoy reading through your article post. I like to write a little comment to support you.
یکشنبه 4 تیر 1396 09:28 ب.ظ
ریشه از خود نوشتن در حالی که صدایی
مناسب اصل آیا نه کار درست با من پس از برخی از زمان.

جایی در سراسر پاراگراف شما در واقع قادر به من مؤمن متاسفانه فقط برای کوتاه در حالی که.

من هنوز مشکل خود را با جهش در منطق و یک خواهد را خوب به کمک پر همه کسانی شکاف.
که شما در واقع که می توانید انجام من
می بدون شک بود مجذوب.
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 10:02 ب.ظ
If you desire to get a good deal from this paragraph then you have to apply these methods to your won weblog.
پنجشنبه 18 شهریور 1395 09:52 ب.ظ
Can anyone tell me more about Gilder activities in Shiraz these present days? I am quite eager to find out more and get information about.Please send me info if you have. By the way does anyone know what happend to Mr.Shivaiee the Gilder instructer? Thanks
محمد قره جانلوhi dear Siamak
I work in north of IRAN
You can find mr Asadi in Shiraz
پنجشنبه 18 شهریور 1395 09:47 ب.ظ
Afshi biyat was my good friend.We both were student pilot at Zarghan Gilder club back in 90s.What a great friend.It is sad to lose him this was.
محمد قره جانلوI know Afshin
چهارشنبه 21 مرداد 1394 11:12 ق.ظ
ایشون كلاه سر نداشت؟
محمد قره جانلوظاهرا داشتن ولی گشاد بوده و عقب رفته بود
پنجشنبه 9 خرداد 1387 09:05 ق.ظ
روحش شاد ویادش گراوی باد
سه شنبه 18 دی 1386 04:01 ق.ظ
ضمن عرض سلام وخسته نباشیدبه كلیه پرندگان ایران بخصوص استان فارس اینجانب مهدی ورزنده به نمایندگی از كلیه پرندگان استان مركزی این حادثه ناگوار را به شما وخانواده محترم مرحومه تسلیت عرض كرده و بقای عمر برای خانواده ان مرحومه را داریم
چهارشنبه 25 مهر 1386 03:10 ق.ظ
با سلام خسته نباشید خدمت اساتیدو پرنده های محترم.
وقتی برای اولین بار وارد عضو كوچكی از خانواده بزرگ پرنده ها شدم فكر نمی كردم این ورزش در عین این كه خیلی لذت بخشه میتونه یه اشتباه اینقدر تاسف بارش كنه .
از استاد خوبم آقای قره جانلو یاد گرفتم كه پرواز جایی برای تجربه كردن نیست.فقط باید عاقلانه تصمیم گرفت واز تجربه های متاسفانه تلخ دیگران درس گرفت تا هیچ پرنده ای حتی یه گوشه از بالش اسیب نبینه چه برسه به...
با تشكر.
دوشنبه 16 مهر 1386 03:10 ق.ظ
با دورود و سلام
من به دقت نطرات عزیزان را خواندم و نكات زیر را به خلاصه نتیجه گرفتم.
1 انتخاب كلاس بال با سطح آموزش و تجربه میبایست صورت بگیرد نه چیز دیگری.
2 در حصوص مبحث هواشناسی آموزشهای بیشتری مورد نیاز است.
3 با مراجعه به سایت اینرنتی و یا مكاتبه مستقیم با كارگاه سازنده بال خود از اصل یاتقلبی بودن آن مطمئن شوید.
4 در صورت تكرار عملكرد خاصی از سوی بال آنرا جدی گرفته و علت آنرا پیدا كنید.
5 از وسایل ایمنی با اندازه مناسب استفاده و آنهارا صحیح ببندید.
6 برای چك وتعمیر وسایل و گرفتن استاندارد پرواز موسسه ای مخصوص تاسیس بشود.
دوشنبه 16 مهر 1386 03:10 ق.ظ
7 ضرورت ایجاد دوره های مانور های پیشرفته «اس اِی وی»
روز به روز بیشتر احساس میشود و داوطلبان شركت در مسابقات میبایست این دوره را گذرانده باشند.
به هر حال از دوستان و اساتید بزرگوار حواهشمندم كه نقطه نظرات خود را به صورت مثبت و مفید در این وب سایت در این اختیار دوستاران پرواز قرار بدهند.
با سپاس بیكران
سر بلند باشید.
شنبه 31 شهریور 1386 12:09 ب.ظ
با عرض سلام خدمت استاد عزیز و اقای قره جانلو
من دیر به دیر به اینجا سر میزنم . الآن كه اومدم بحث شما دوستان من رو واقا تحت تاثیر قرار داد و كاملا با نظرات شما موافقم و بر این باورم كه بچه های یزد این مسائل را جدی نمیگیرن . ای كاش یه راه حل برای من پیدا میكردید!!!
باز هم تشكر میكنم از زحمات جناب قره جانلو
هادی از یزد
شنبه 31 شهریور 1386 12:09 ب.ظ
با عرض سلام خدمت استاد عزیز و اقای قره جانلو
من دیر به دیر به اینجا سر میزنم . الآن كه اومدم بحث شما دوستان من رو واقا تحت تاثیر قرار داد و كاملا با نظرات شما موافقم و بر این باورم كه بچه های یزد این مسائل را جدی نمیگیرن . ای كاش یه راه حل برای من پیدا میكردید!!!
باز هم تشكر میكنم از ضحمات جناب قره جانلو
هادی از یزد
چهارشنبه 21 شهریور 1386 11:09 ق.ظ
با درود و سلام
امید است كه همواره سر بلند پیروز باشید.به نظر بنده میبایست یك گروه فنی و متخصص و مطلع در این امر تحقیقات لازم را انجام و نتیجه را اعلام كند .حاصل تمام اینگونه تحقیقات برای جلوگیری از حوادث مجدد باید بصورت قانون اجراشود. گمانه زنی ها اصولآ همه راگیج میكند. در خاتمه
هرسایت گمان مبر كه خالیست شاید كه روتور خفته باشد
با سپاس
دوشنبه 19 شهریور 1386 09:09 ق.ظ
استاد پیشنهاد بسیار خوبی است. مطمئنا تازه واردین به این ورزش با مطالعه گزارش سوانح و درك علت آنها با اطمینان و آرامش بیشتری به كار خود ادامه میدهند و كهنه كارها نیز متوجه میشوند كه پرندگان ایرانی در كجاها بیشتر مسامحه می كنند. در حافظه هر پرنده ایرانی حداقل چند حادثه و اتفاق وجود دارد كه لازم است برای نتیجه گیری بهتر بصورت یك بانك اطلاعاتی ثبت گردد. به امید اینكه هر حادثه ای كه اتفاق می افتد یك تجربه كاملا جدید باشد و بخش كاملا ناشناخته ای از این ورزش را به همه نشان دهد نه تكرار اشتباهات صورت گرفته قبلی توسط دیگران.
دوشنبه 19 شهریور 1386 12:09 ب.ظ
پیشنهاد میكنم بخشی را با عنوان (سوانح هوایی پاراگلایدر در ایران) دایر كنیم و با جمع آوری اطلاعات دوستان آن را به یك بانك اطلاعات ارتقا دهیم و زمینه ساز ایجاد سازمان رسیدگی كننده در این امور شویم.
یکشنبه 18 شهریور 1386 02:09 ق.ظ
سلام دوست عزیز
بله مطالب ذكر شده توسط شما صحیح است و ایشان با یك بال كلاس 2 با نام گانگستر ساخت كارخانه جین گلایدر و در حالت اسپیرال با زمین برخورد می كنند و جان خود را از دست می دهند. گفتنیست در روز فوق گویا هوا بهم خورده و شدت باد زیاد می شود كه نامبرده با زمین برخورد می كند. سعی خواهم كرد خبر دقیق تر را در همین سایت قرار بدهم.
با تشكر : محمد قره جانلو
یکشنبه 18 شهریور 1386 01:09 ق.ظ
... در صورتی كه گزارش فنی داشتیم یك گروه متخصص میتوانست با مقایسه این دو حادثه و بیرون كشیدن شباهتها و اختلافها به نتایج قابل قبولی برسد. من مطمئن هستم تنها راه كشف علت واقعی حادثه تشكیل یك گروه بازرسی ویژه از خلبانان و مربیان با تجربه این ورزش و اعزام این گروه به شیراز است. حال باید دید آیا سازمان های مدعی حاضر به همكاری و یا تامین هزینه های این كار مهم هستند یا نه ؟
http://www.iran-newspaper.com/1383/830221/html/casual.htm#s321834
یکشنبه 18 شهریور 1386 01:09 ق.ظ
با سلام و احترام، ظاهرا این اولین حادثه سایت صدرای شیراز نیست. طبق خبر روزنامه ایران در 15 اردیبهشت 83 آقای افشین بیات مختاری با 19 سابقه هوانوردی در این سایت و در یك هوای طوفانی دچار سانحه شده و فوت می كند.نام گروه پروازی ایشان جین ذكر شده است. متاسفانه فكر نمی كنم از آن حادثه جز همین خبر غیر تخصصی یك روزنامه عادی ، گزارش تخصصی تر دیگری گیر بیاوریم.(ادامه دارد...)
شنبه 17 شهریور 1386 05:09 ق.ظ
جناب قره جانلو
با سلام
تصویر مرحومه خانم رضوی از صفحه حذف شده است.
لطفا پیگیری فرمایید.
با تشكر
چهارشنبه 14 شهریور 1386 06:09 ق.ظ
از بذل توجه حضرتعالی تشكر میكنم.
حتما جناب قره جانلو توجه خواهند فرمود.
از پروازهای خود ما را مطلع فرمایید.
با تشكر و احترام
چهارشنبه 14 شهریور 1386 10:09 ق.ظ
با سلام خدمت استاد مختاری، جناب قره جانلو و سایر دوستان . پیشنهاد میكنم نگاهی به سایت بالا بفرمایید. در این سایت گزارش های خوبی از سوانح این ورزش آمده كه بسیار مفید به نظر میرسد. به نظر من قالب وبلاگ شما با كمی تغییر قابلیت ایجاد چنین بانكی را داشته باشد. اگر مایل باشید بعد از تغییر قالب و برای شروع برخی از گزارشات سایت بالا را كه مفیدتر به نظر میرسد ترجمه كنم.(http://www.bigairparagliding.com/bigair/display/incidents/incidentList.cfm?&DID=18&User_ID=662297&st=8266&st2=56862472&st3=-40899849&Site_ID=2)
سه شنبه 13 شهریور 1386 09:09 ق.ظ
متاسفانه در سازمان هواپیمایی كشوری سازمان و اراده انجام این مهم وجود ندارد.
در سالهایی كه رشته پاراگلایدر در كشور در اوج بود متاسفانه در سازمان هواپیمایی كشوری افراد ذیصلاح در این رشته وجود نداشت و این سازمان از صدور گواهینامه سر باز میزد.
اما میتوان از همین وبلاگها و تعامل و تبادل اطلاعات و ارائه بحث ها به نقاط مشترك رسید و منشا به وجود آمدن این سازماندهی در محل قانونی خود یعنی هواپیمایی كشوری را فراهم آورد.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :