تبلیغات
----- باشگاه هوانوردی آسمان مینودشت ---- پاراگلایدر - پاراموتور ---- - خطرات اصلی گرفتن گوشها در پاراگلایدر
 
----- باشگاه هوانوردی آسمان مینودشت ---- پاراگلایدر - پاراموتور ----
آموزش و اطلاع رسانی پرواز با پاراگلایدر - پاراموتور و برگزاری جشنواره ها و مسابقات کشوری و بین المللی در مینودشت استان گلستان
درباره وبلاگ


آموزش و اطلاع رسانی پرواز در مینودشت و انجام فستیوال و جشنواره ها و مسابقات بین المللی و سراسری پاراگلایدر در مینودشت
مرجعی کامل از اخبار - اطلاعات و مقالات روز پاراگلایدر و پاراموتور

مدیر وبلاگ : محمد قره جانلو

خطرات اصلی Big ears

به علت وجود چند حادثه ای كه خلبانان با استفاده از Big ears دچار شده اند ، مجله Crooss Country از آقای Bruce GoLD سئوالاتی را پرسیده است كه ترجمه آن به شرح زیر است.

 س: خطرات Big ears چیست؟

ج: ابتدا باید گفت كه Big ear یك مانور اورژانس است و تنها در این مورد باید انجام شود چون خود Big ear هم خطرات زیادی دارد و نباید به عنوان یك روش همیشگی در Top Landing استفاده شود خطرات آن به شرح ذیل است :

الف ) استال عمیق وقتی كه Big ear را آزاد می كنیم من شخصاً دو نفر را كه دچار شكستگی ستون فقرات شده اند را دیده ام ، مسأله زمانی ایجاد می شود كه خلبان سعی در باز كردن Big ear با پمپ كردن می كند چون زمانی كه Big ear انجام می شود سرعت سقوط عمودی افزایش می یابد و زاویه حمله زیاد می شود و زمانی كه خلبان سعی در باز كردن آن با پمپ كردن می كند زاویه حمله به علت كشیدگی Big ear بیشتر خواهد شد . و گلایدر در این موقع تمایل بیشتری برای ورود به استال عمیق خواهد داشت پس بنابراین برای خلبان راه ایمن تر فرود با Big ear تا انتهای عملیات Landing است .

ب ) كلاپس از جلو در Big ear اگر شما در حالت Big ear باشید و دچار یك كلاپس از جلو شوید واقعاً در دردسر افتاده اید ،‌در حالت Big ear به علت اینكه Brake ها بالا هستند لذا هدایت فعال وجود ندارد و احتمال افتادن در كلاپس از جلو زیاد است و در این حالت مقدار زمانی كه گلایدر از این حالت خارج می شود دوبرابر زمان عادی است بنابراین هیچكس نباید این مانور را حتی امتحان كند .

ج) كاهش توان هدایت به علت اینكه در Big ear ،ترمز ها درست عمل نمی كنند لذا هدایت به معنی دقیق آن وجود ندارد و شما نمی توانید از كلاپس دوری كنید بنابراین خلبانان حرفه ای برای فرود از Big ear در موارد عادی استفاده نمی كنند .

د) سقوط سریع گلایدر در باد شدید اگر شما از Big ear در زمان نزدیك شدن به زمین استفاده كنید به علت اینكه كاناپی كاملاً پرباد نیست ، شما سرعت هوایی كافی ندارید اگر دچار برخورد بادشدید شوید كاناپی از پشت سقوط خواهد كرد .(Dumping)

در این قسمت از آقای نلسون تست پایلوت شركت advance در مورد Big ear سئوال می كنیم .

س:  آقای نلسون نظر شما درباره خطرات Big ear با توجه به توضیحات آقای گلداسمیت چیست ؟

ج: آقای گلداسمیت از خلبانان ارزشمند و با تجربه است و من تمام خطرات گفته شده را قبول دارم اما آقای بروس در مقاله بالا گفت كه Big ear یك مانور در مواقع اورژانس است ولی گفته نشد مواقع اورژانس یعنی چه ؟ پس اجازه بدهید كمی درمورد خطرات آن توضیح بیشتری دهم:

 1- در مورد استال عمیق موافقم ولی فقط زمانی خطرناك است كه شما در نزدیكی زمین اقدام به باز كردن Big ear كنید لذا می بایست به خاطر داشت این نوع landing یعنی فرود با Big ear را در مواقعی كه لازم هست انجام دهید .

 2- در مورد كلاپس از جلو باید گفت كه ، كلاپس همراه با Big ear خیلی بعید است چون ما زمانی از Big ear استفاده می كنیم كه در تور بالانس های شدید افتاده باشیم چون در این مانور سرعت عمودی كاناپی افزایش می یابد و گلایدر ،‌پایداری بیشتری خواهد داشت البته چون در توربولانس هستیم هر چیزی اتفاق خواهد افتاد ولی مطمئناً احتمال كلاپس با Big ear كمتر از بودن با آن است بنابراین هر خلبانی كه Big ear را انجام می دهد باید اولین هدفش كاهش ارتفاع در حالت پایداری بیشتر باشد معمولاً اگر باد خیلی شدید باشد من از Speed bar هم استفاده می كنم البته در این موقع كاناپی دچار لرزش های زیادی خواهد بود وخیلی برای پرواز راحت نیست ولی باز می توان با ایمنی زیاد فرود آمد ولی تا به حال هرگز یك كلاپس از جلو حتی با بالهای مسابقه ای نداشته ام باید گفت كه كلاپس از جلو فقط شاید از نظر تئوری درست باشد . در مورد كاهش قدرت هدایت بایدگفت كه چون Brake ها به درستی عمل نمی كنند لذا هدایت ضعیف خواهد شد و شما باید از جابجایی وزن برای هدایت استفاده كنید البته راه دیگری نیز وجود دارد كه عبارت است از استفاده از Big ear بزرگتر در سمتی كه شما خواهان چرخش به آن هستید یعنی مثلاً اگر در Big ear سمت راست را پایین تر بكشید خم بیشتری درسمت راست خواهید داشت و كاناپی به سمت راست خواهد چرخید و بالعكس و اگر جابه جایی وزن رابا این تكنیك باهم استفاده كنید شما به حداكثر هدایت خواهید رسید . اما سقوط از پشت درباد شدید (Dumping) در مورد این مسأله من موافق با آقای گلداسمیت نیستم چون این موارد فقط در مواردی كه خلبان سعی در بازكردن Big ear با پمپ كردن در نزدیكی زمین انجام می دهد اتفاق می افتد من از آقای گلد اسمیت سئوال دارم كه آیا تابه حال شنیده یا دیده است كه خلبان دچار Dumping در باد شدید با Big ear به جزء در مواردی كه نیاز به بازكردن Big ear با پمپ زدن نبوده است ، شده باشد؟

 نتیجه: در اینجا به نظر می رسد كه مانور Big ear یك مانور كاملاً بدون خطر نیست و آن وقتی ایمن است كه به طور صحیح و در مواقع درست از آن استفاده شود و این حقیقت دارد كه بسیاری از خلبانان از این مانور دوری می كنند چون چگونگی زمان و مكان و انجام این مانور را به طور صحیح نمی دانند پس بنابراین بهترین عمل را در اینجا باید یادگرفتن صحیح آن و تمرین در شرایط آرام است تا در خطرات آن در مواقع اضطراری جلوگیری شود .

 منبع: سایت اینترنتی نشریه Crooss Country

مترجم: جناب دكتر مهاجرانی





نوع مطلب : آموزش پرواز پاراگلایدر، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 16 شهریور 1396 08:51 ق.ظ
When some one searches for his necessary thing, so he/she wishes to
be available that in detail, therefore that thing
is maintained over here.
شنبه 30 اردیبهشت 1396 04:08 ق.ظ
If you would like to improve your knowledge only keep visiting this site
and be updated with the latest news posted here.
چهارشنبه 10 آبان 1385 12:11 ب.ظ
كتابهای آموزشیparaglider چند جلد است و چگونه از طریق post آنها را تهیه كنم
با تشكر
پنجشنبه 5 مرداد 1385 01:07 ق.ظ
بسیار خوب و عالیست كه این مقاله را ترجمه و منتشر كرده اید . باز هم از این كارها بكنید كه بسیار موثر و مفید است ولی كلمات و اصطلاحات را بهتر و درستر انتخاب كنید تا بهتر مفهوم را برساند .
موفق باشید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :